Community

Deel:
Meldingen
Alles wissen

[Opgelost] Harde schijf niet zichtbaar

  

0
Topic starter

Hoi,

Ik zag jullie berichtje op Facebook en zit al een tijdje met storing.

Ik heb een externe harde schijf maar deze wordt al enkele weken niet herkend als ik hem op de PC aansluit. Toch eventjes hier proberen om te kijken of er een oplossing voor is

2 antwoorden
0

Beste Jos, 

Dank voor het gebruik maken van onze Community.

@Bert, dank voor je input en hulp.

Jos, mocht de tip van Bert niet geheel lukken, dan kun je het volgende proberen. Belangrijk is even om te weten waar je de schijf zoekt (Bijvoorbeeld Windows verkenner? of in de Finder op een Apple Macbook?), of het ooit wel heeft gewerkt of dat de schijf nieuw is. Even ervan uit gaande dat het om een PC gaat (Windows computer / Windows verkenner) geef ik je dit advies. Mocht het anders zijn, laat het dan even weten, voor gepaste instructies.

In veel gevallen, is 1 van de volgende 4 problemen het geval;

  • Je schijf is nog niet geïnitialiseerd (Een automatische popup melding met "Niet geinitialiseerd"
  • Je schijf is nog niet toegewezen (De melding Niet-toegewezen in het blokkenrooster)
  • Je schijf is nog niet geformatteerd (De melding RAW onder Bestandssysteem)
  • Je schijf heeft nog geen stations letter (Er staat geen letter bij, zoals D:)

 

Stap 1 - Ga naar schijfbeheer
Ga in Windows naar schijfbeheer. Dit doe je door met je rechtermuisknop linksonder op het Windows icoon te klikken en en Schijfbeheer/Disk Management aan te klikken. 

 

Oorzaak - Je schijf is nog niet geïnitialiseerd
Het initialiseren is nodig om de schijf te gebruiken. Dit doe je in het venster Schijf initialiseren. Hier kies je tussen de partitiestijlen MBR en GPT. Heb je een schijf tot en met 2TB? Kies dan MBR. Is je schijf groter dan 2TB? Kies dan GPT.

Je schijf initialiseren

  1. Open schijfbeheer.
  2. Als je schijf nog niet geïnitialiseerd is, dan krijg je meteen de pop-up Schijf initialiseren.
  3. Kreeg je geen pop-up, maar zie je de melding Niet geïnitialiseerd? Rechtsklik dan op je schijf in het blokkenrooster en kies Schijf initialiseren.
  4. Kies tussen MBR (t/m 2TB) en GPT (groter dan 2TB).
  5. Klik op OK.  

 

Oorzaak - Je schijf is nog niet toegewezen (gepartitioneerd)
Nu is je schijf geïnitialiseerd, maar nog niet toegewezen. Dit herken je aan de melding Niet-toegewezen. Door een nieuw eenvoudig volume op je schijf te maken partitioneer en formatteer je de schijf in één keer. Tip: bij formatteren kies je het beste voor NTFS.

Nieuw eenvoudig volume maken

  1. Rechtsklik op je schijf in het blokkenrooster en selecteer Nieuw eenvoudig volume.
  2. Er opent nu een nieuw venster, druk op Volgende.
  3. In dit venster kies je de volumegrootte. Laat deze staan zoals hij is en klik op Volgende.
  4. Kies een stationsletter en druk op Volgende.
  5. In het volgende venster formatteer je de schijf. Selecteer het bestandssysteem, bij voorkeur NTFS.
  6. Laat de clustergrootte op Standaard staan en kies een volumenaam. Dit wordt de naam van de schijf.
  7. Vink de checkbox Snelformatteren aan en laat Bestand- en mapcompressie leeg. Klik op Volgende.
  8. Klik op Voltooien.

 

Oorzaak 3 - Je schijf is nog niet geformatteerd
Het kan zijn dat je schijf geïnitialiseerd en gepartitioneerd is, maar dat de schijf niet of niet voor Windows geformatteerd is. In dat geval staat er bij bestandssysteem RAW. ** Let op:** als je opnieuw formatteert worden alle bestanden gewist. Doe dit dus alleen bij nieuwe schijven of maak een back-up.

Je schijf formatteren

  1. Rechtsklik op de schijf in het blokkenrooster en selecteerformatteren.
  2. Kies een volumenaam. Zo gaat de schijf heten.
  3. Selecteer het bestandssysteem, bij voorkeurNTFS.
  4. Laat clustergrootte opStandaardstaan.
  5. Vink de checkboxSnelformatterenaan en laatBestand- en mapcompressieleeg. Klik opOK.
  6. Je krijgt nu een waarschuwing. Klik hier alleen opOKals je zeker weet dat je bestanden veilig zijn.

 

Oorzaak - Je schijf heeft nog geen stations letter
De kans is klein, maar het zou kunnen dat je schijf wel geïnitialiseerd, gepartitioneerd en geformatteerd is, maar nog geen stationsletter heeft. Een stationsletter is bijvoorbeeld (D:), zoals je die in verkenner ziet.

Een stationsletter toewijzen

  1. Rechtsklik op de juiste schijf in het blokkenrooster en selecteerStationsletter en paden wijzigen.
  2. Klik hier op Toevoegenals je een nieuwe letter wilt toevoegen ofWijzigenals je hem wilt veranderen. Daarna op OK.
  3. Selecteer een letter. Klik op OK.

 

Heeft Windows je harde schijf of SSD nu nog steeds niet gevonden? Dan kan het zijn dat je apparaat de schijf niet ondersteunt. Check voor de zekerheid de handleiding van je computer of laptop nog eens. Ondersteunt hij hem wel? Dan zou het kunnen dat de schijf, of de aansluiting van je apparaat, defect is. Bouw de schijf eens in een ander apparaat in, om te kijken of hij dan wel werkt. Nog altijd geen succes? Neem dan contact op met ons op.

Dit bericht is gewijzigd 7 maanden geleden 3 keer door Madicom

* Dit is het officiële account van Madicom.
-
Madicom.nl

0

Hallo Jos,

Als eerste zou ik 'ns proberen of deze harddisk het met 'n andere computer/laptop wél doet .. Als deze het dan wel doet via 'n andere poort verbinden. Nog niet? Dan mét de aangesloten disk een harde reset zodat de computer alles opnieuw vind en verbind ..

Succes! & Groeten, Bert

 

Je antwoord

Auteursnaam

E-mailadres auteur

Je vraag *

De maximale toegestane bestandsgrootte is 10MB

 
Voorbeeld Revisies van 0 Opgeslagen
Deel:
Top