Community

controle voor lapto...
 
Deel:
Meldingen
Alles wissen

[Opgelost] controle voor laptop van mijn dochter

1 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
574 Bekeken
0
Topic starter

Een hele goedenavond allemaal, 

Ik heb een vraag en hoop dat jullie mij kunnen helpen

Sinds het thuisonderwijs heeft mijn dochter een nieuwe laptop waarop zij haar schoolzaken, videobellen met de klas enzovoort kan uitvoeren. Wij hebben hiervoor een Lenovo IdeaPad laptop aangeschaft via Coolblue. 

Vanwege haar leeftijd van 10 jaar, willen wij dit toch een beetje in goede banen leiden. Je hoort zoveel enge verhalen van wat zich er allemaal afspeelt op het net. Ook willen wij dat zij niet de verkeerde dingen bezoekt.

Nu proberen wij zoveel mogelijk mee te kijken met haar, maar dit lukt niet altijd. 

Wij hebben op het internet gezocht naar een oplossing maar er zijn zoveel programma's dat wij door het bomen het bos niet meer zien.

Hoe regelen jullie dit thuis voor de kinderen en hebben jullie misschien een tip voor ons?

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken

Suzanne vd Berg

1 antwoord
0

Beste Suzanne,

Dank voor het gebruiken van de Madicom Community.

Wij kunnen ons voorstellen dat er bij deze stap in de ontwikkeling van je dochter enkele vraagtekens naar boven komen. Wij gaan ons best doen om met je mee te denken en je van tips te voorzien. 

We willen wel even duidelijk maken dat wij enkel uit technisch oogpunt advies geven. 

Het is heel goed te horen dat jullie de tijd nemen om mee te kijken naar het laptopgebruik en surfgedrag van jullie dochter. Hieronder volgen nog een paar extra tips;

 

De beveiliging van de laptop met een antivirus
Wij adviseren je om de laptop te beveiligen met een antivirus pakket. Hierdoor is je laptop beveiligd tegen virussen en andere kwaadaardige bestanden waarmee kwaadwillende schade kunnen toebrengen, zoals ongewenste toegang tot de laptop, het saboteren van de laptop, etc.

Maak gebruik van Microsoft Family Safety
Persoonlijk gebruik ik Microsoft Family Safety voor het ouderlijk toezicht van mijn kinderen. Het pakket is kosteloos en geeft controle over het surfgedrag van je kind(eren). Zo kun je bekijken welke websites er worden bezocht, maar ook hoelang de kinderen gebruik maken van websites en applicaties. Daarnaast kun je ook de schermtijd instellen en toekennen aan de kinderen. Je hebt een ouderlijk account (voor jezelf) en een kind account (voor je dochter). 

Op deze pagina lees je meer over Microsoft Family Safety:
Microsoft Family Safety

Bespreekbaar maken
Naast het nemen van de bovengenoemde "technische" maatregelen, probeer ik het ook zoveel mogelijk thuis bespreekbaar te maken. Ik vertel de kinderen over het gebruik van de latop en het internet, de voordelen, maar ook de gevaren. Ik probeer hen te motiveren om direct melding te maken van ongewenste gedrag (bijvoorbeeld een bericht of vriendschapsverzoek van een onbekende, of een foto dat net iets meer laat zien dan normaal is). Af en toe samen op de laptop zitten en meekijken, geeft dan nog net een stukje extra controle. 

Probeer hier ook altijd een duidelijk beeld te hebben over welke platformen en accounts er worden gebruikt (Facebook, TikTok, SnapChat, Online spelletjes, etc.). Zo praat ik met de kinderen over waarmee ze bezig zijn en vertellen zij dat leuk. Anderzijds gebruik ik de informatie ook om af en toe eens op de accounts (samen) te kijken of er net iets meer over te Googlen, om te weten wat het precies is.

 

Er is niet direct een 'perfecte' manier om dit te doen. Maar ik denk dat je met bovenstaande al een heel stuk verder kunt komen. Het is de manier wat ik (en mede collega's gebruiken) en vooralsnog gaat dat goed. Het mooiste om te lezen is dat je er in geïnteresseerd bent en naar de mogelijkheden kijkt, onze complimenten hiervoor!

 

PS: Misschien een beetje buiten de scope van je vraag, maar we willen het toch graag met je delen. In dit artikel uit onze Kennisbank lees je enkele tips om ook je Wi-Fi netwerk te beveiligen:
Wi-Fi netwerk beveiligen (9 tips)

 

Mocht je nog vragen hebben, dan vernemen wij dat uiteraard graag.

Madicom Servicedesk

 

Dit bericht is gewijzigd 3 jaar geleden door Madicom

* Dit is het officiële account van Madicom.
-
Madicom.nl

Je antwoord

Auteursnaam

Auteur e-mailadres

Je vraag *

De maximale toegestane bestandsgrootte is 10MB

 
Voorbeeld Revisies van 0 Opgeslagen
Deel:
Top